CAOLA Zrt.
Ismerd meg, honnan indultunk
A Caola és a magyar kozmetikai ipar születése
1831
A Caola története 1831-ben kezdődött, így egészen a reformkorig nyúlik vissza. Kozmetikai és vegyipari vállalatunk, valamint a portfóliónkba tartozó termékek nagy része gyökeresen kapcsolódik a hazai ipar kialakulásához és fejlődéséhez. A magyar kozmetikai ipar a legelső üzem megalapításával vette kezdetét, amely
Hutter József
szappanfőző mester nevéhez fűződik és 1831-ben indult el. Az 1930-as évekre az egyik legnagyobb forgalmú cég lett az országban. Bár kis családi vállalkozásnak indult az üzem, mégis igen hamar kinőtte kereteit, 1906-ban pedig részvénytársasággá alakult.
A CAOLA cég mérföldkövei

A magyar kozmetikai ipar Hutter József szappanfőző mester gyárával tette meg az első lépéseket, s egyben ez a vállalkozás számít a mai Caola egyik jogelődjének is.

1917-ben a Hutter Rt. megalapította az Elida Magyar Illatszer és Pipereszabban Rt.-t

1918-ban Baeder Hermann új vállalkozást alapított, Baeder Illatszer Rt. néven. Nem sokkal később született a mára jól csengő új márkanév a Caola.

Létrejött az ismert BIP (Budapesti Illatszer- és Pipereszappangyár)

Az Illatszer és Kozmetikai Vállalat 1961-ben jött létre, számos vegyipari cég, többek közöt az 1917-ben alapított Elida Szappangyár és a Budapesti Illatszer és Pipereszappangyár összeolvasztásával. A létrehozott nagyvállalat a hajdani Baeder Illatszer Rt. jogait is birtokolta, mely útjára indította a Caola márkanevet.

1981-ben a cég felvehette a Caola nevet.

A rendszerváltozást követő privatizációk, valamint a multinacionális kozmetikai cégek magyarországi térnyerése nyomán a Caola piacvezető helyzete gyökeresen megváltozott az 1990-es években. 1999-ben az EVM Rt. vásárolta meg a Caola márkanevet, míg a Caola-Alfa Zrt. vitte tovább a kozmetikai portfólió többi márkáját.

2011. január 5.-ével a Caola-Alfa Zrt. az EVM Zrt.-től visszavásárola a Caola márkanevet és a Caola termékcsaládot, majd Caola Kozmetikai és Vegyipari Zrt. működött tovább. 2020-ban a Caola Invest Kft. szerzett többségi tulajdont a Caola Kozmetikai és Vegyipari Zrt-ben.

Magyarország egyik legnagyobb múltú cége, amely két évszázad alatt sem tudott tönkremenni, csendben menetelt a csőd felé és minden bizonnyal fel is számolják ha az utolsó pillanatokban, 2020-ban nem vásárolja fel dr. Bándi Imre és befektetőtársai, így továbbra is 100%-ban magyar tulajdonban maradt a magyar vállalat. Az új tulajdonosi struktúra új jövőképet vázolt fel a Caola majdnem 200 éves történetében.

A Caola Zrt. életében elérkezett az idő, hogy a minél hatékonyabb termelés és kapacitás bővítése érdekében a 192 éves múlttal rendelkező márka minden szempontból megújuláson menjen keresztül. Ennek a megújulásnak legkiemelkedőbb állomása a Martonvásáron épült, minden igényt kielégítő új gyárkomplexum lett.

2024-ben a Caola Zrt. bemutatta a Hello Summer termékcsaládot, amelyet kifejezetten a nyári szezon igényeire fejlesztettek ki. A márka célja, hogy a napozás teljes folyamatára – a napvédelemtől a bőr utóápolásáig – átfogó megoldást kínáljon.

A Caola Zrt. megújulási folyamata tovább folytatódott, és a környezettudatosság, valamint a fenntartható működés jegyében 2025-ben egy korszerű napelempark is megépült a martonvásári gyárkomplexum mellett. Az új létesítmény célja, hogy a vállalat energiaigényének jelentős részét megújuló forrásból fedezze, ezzel is csökkentve az ökológiai lábnyomát és erősítve a Caola elkötelezettségét a zöld technológiák iránt.
Az első szappanok és kozmetikumok
Híres pipereszappanjai közé tartoztak a Kékvörös, 7 Virág, Elida szappanok, és a LUX szappanpehely is. A magyar kozmetikai ipar Hutter József gyárával tette meg az első lépéseket, és egyben ez a vállalkozás számít a mai Caola egyik jogelődjének is.
A XX. század elején újabb szereplő tűnt fel a hazai kozmetikum gyártók között. Baeder Hermann, aki külföldön tanulta az illatszer készítés és a szappanfőzés tudományát, de 1908-ban mégis Budapesten nyitotta meg illatszer-laboratóriumát. A vállalkozás kezdeti sikereit az első világháború szakította meg, de hazatérve újabb vállalkozást alapított Baeder Illatszer Rt. néven.
A Caola termékeinek mérföldkövei
1943
Caola bronzolaj
1962
Caola arc és bőrápolókrém
1966
Caola dezodoráló krém
1971
Caola aeosolos napolaj, Sugár fényvédő krém
1985
Hemovit termékcsalád
1980-1990
Cala és Camea dekorkozmetikumok
1980-1990
Tímea dekorkozmetikumok
1980-1990
Fog- és szájápolási termékek
2000
Caonatur és Caosept termékfejlesztés
2016
Caola Skin revival fejlesztés
Névváltás és ami mögötte van
Carola helyett Caola
Neki köszönhetjük a márka nevét is, pontosabban a kislányának, akit Carolának hívtak. Ő volt az, aki nem tudta jól kimondani a saját nevét, mindig azt hajtogatta: “Kaola, Kaola” Herman, nevetve a lánya szójátékán, végül róla nevezte el az új termékcsaládot, megszületett a Caola név.
Néhány év múlva a cég már 200 munkást foglalkoztatott, és egyre nagyobb piacot hódított meg. A környező országokba, Romániába, Jugoszláviába, Csehszlovákiába és Olaszországba is exportált. Olyan ikonikus nagyvárosokban lettek leányvállalatai a gyárnak, mint Prága, Milánó, Arad és New York.
Ekkortájt a legkeresettebb termékek az Ovenall fogkrém, a Caola szappan és vitaminos krém, valamint az Exotic kozmetikai cikkek voltak.
Háborúk és a történelem viharos időszakai
Az első világháborúban az akkori Honvédelmi Minisztérium építtetett fel egy katonai ruha raktárat, azonban amire elkészült az épületegyüttes, a háború véget ért. Ezt követően néhány évig irodák és szövetkezetek működtek a telephelyen, majd az állam különböző iparvállalatoknak adta bérbe, többek között szappan és háztartási vegyi áru gyártására. Az üzemet 1925-ben korszerűsítették, majd felvásárolta a frissen alapított Titán Vegyipari Művek Rt. A cég 1950-ben kapta a ma is jól ismert BIP (Budapesti Illatszer- és Pipereszappangyár) nevet, amely később szintén a Caola jogelődje lett.
A második világháború után 1961-ben létrejött az Illatszer és Kozmetikai Vállalat, amelybe számos vegyipari céget olvasztottak. Beolvasztásra került a Hutter Rt. alapította Elida Szappangyár és a BIP gyár is. A létrehozott nagyvállalat a hajdani Baeder Rt. jogait is birtokolta, így 1981-ben felvehette a továbbra is rendkívül sikeres hazai márkát jelképező Caola nevet.
Caola Kozmetikai és Háztartás vegyipari Zrt
Létrejött a vegyipari mammutvállalat
Létrejött a mára nosztalgikus emlékeket idéző vegyipari mamutvállalat, amelynek legendás termékei közt volt például a Baba- és a Gabi termékcsalád, illetve licenc alapján szintén itt gyártották a Nivea- és az Axe termékeket is.
A rendszerváltást követő privatizációknak, valamint a multinacionális kozmetikai cégek megjelenésének köszönhetően a Caola piacvezető helyzete is megváltozott az 1990-es években. 1999-ben az EVM Rt. vásárolta meg a Caola márkanevet, míg a Caola-Alfa Zrt. vitte tovább a kozmetikai portfólió többi márkáját.
2011. január 5-ével a Caola-Alfa Kozmetikai Zrt. az EVM Zrt.-től visszavásárolta a Caola márkanevet és a Caola termékcsaládot. Ezzel ismét teljes körűen hazai tulajdonba került a cég, amelynek neve Caola Kozmetikai és Háztartás vegyipari Zrt. lett.
tervek és fejlesztések
A Caola új fejezete - 2020
2020-ban újabb befektetői csoport vásárolta meg a vállalatot. A Caola Zrt. továbbra is 100%-ban magyar tulajdonban van, amelynek termékpalettáján borotválkozószerek, test-és hajápoló készítmények, illatosítók, dezodorok, aeroszolos készítmények, fertőtlenítőszerek, háztartási tisztítószerek és inszekticidek is szerepelnek.
A Budapest XI. kerületében és Diósdon működő gyár versenyképességét szellemi bázisnak köszönheti, mely több évtizedes alapokon nyugszik.
Az új tulajdonosi struktúra új jövőképet vázolt a Caola történetében, melynek keretében két új zöldmezős beruházást valósít meg, felépítve egy 4000 nm-es gyártó csarnokot az Inpark Martonvásár ipari parkban. A területek elhelyezkedésüket, infrastruktúrájukat és technikai fejlettségüket tekintve tökéletes helyszínt biztosítanak a Caola jövőbeli céljainak eléréséhez.
Az új, modern gyártócsarnokok moduláris felépítése, valamint a területek adottságai lehetővé teszik, hogy a jövőben a termelés volumenének növekedésével összhangban további bővítéseket vigyen véghez a cég, ezzel egyidejűleg új munkahelyeket teremtve a környékbeli emberek számára.
A martonvásári gyár - 2023
A Caola Zrt. martonvásári gyárának megépítése mérföldkövet jelent a vállalat modernizációs törekvéseiben. A 4 000 m² alapterületű, zöldmezős beruházás keretében létrejött létesítmény a legkorszerűbb technológiákkal felszerelt, modulárisan bővíthető gyártócsarnok, amely a cég hosszú távú fejlődését és nemzetközi piacra lépését is támogatja.
A gyár kiemelt profilja a fertőtlenítőszerek előállítása, beleértve a kéz- és felületfertőtlenítőket, valamint kórházi célú termékeket is. A fejlett Ipar 4.0 alapú gyártási technológiának köszönhetően a rendszer automatizált, precíziós működésre képes, napi akár 20 000 liter fertőtlenítőszer előállításával egy műszakban. A termelés igény szerint bővíthető másfél-két műszakos működésre.
A martonvásári üzem nemcsak a termelési kapacitásokat növeli, hanem komoly munkahelyteremtő szerepet is betölt: a beruházás első szakaszában 40–50 új munkahely jött létre, és a bővítés lehetősége további létszámbővítést is előrevetít. A gyár így nemcsak ipari, hanem társadalmi és gazdasági szempontból is értékes hozzájárulás a térség fejlődéséhez.
Ez a létesítmény egyértelműen tükrözi a Caola elkötelezettségét a minőség, innováció és nemzeti értékek iránt, miközben megerősíti pozícióját a hazai és nemzetközi egészségipari ellátási láncban.